Reggina's page

I'm Reggina---i live in trkblint(in a small town) next to capital in my own fantasy 50's rnrworld.

2. témakör

közlésfolyamat funkciói és tényezői

 

 

Fogalma:  információk cseréje vagy közlése valamilyen jelrendszer segítségével.

Típusai: a.) - egyirányú kommunikáció: nincs lehetőség szerepcserére

- kétirányú kommunikáció: van lehetőség szerepcserére

               b.) - közvetlen kommunikáció: a résztvevők azonos térben és időben

                    - közvetett kommunikáció: a résztvevők nem azonos térben és/vagy időben

               c.) - nyelvi jelekkel (beszéd, írás)

                    - nem nyelvi jelekkel (testbeszéd, a nyelv zenei eszközei)

 

 

 

I. A kommunikáció tényezői

 

  • Feladó (beszélő, kódoló) : az üzenet megfogalmazója és továbbítója
  • Címzett (hallgató, dekódoló): az üzenet befogadója és értelmezője
  • Kód (nyelv): mindkét fél számára ismert nyelv (jelrendszer)
  • Üzenet: az az információ, amit F közölni akar C-vel.
  • Csatorna: az a közeg , amelynek a segítségével az üzenet eljut F-től C-ig (levegő, telefonvonal, számítógépes hálózat, újság, könyv, rádió stb.)
  • Zaj: bármi, ami megzavarhatja, nehezítheti a kommunikációt ( külső vagy belső tényezők, nyelvi tényezők)
  • Beszédhelyzet : az a konkrét szituáció, amelyben az üzenet elhangzik. Összetevői: kik, hol, mikor, miről, milyen céllal kommunikálnak.
  • Valóság: F és C csak akkor érti meg egymást, ha rendelkeznek közös előismerettel azzal a valóságrészlettel kapcsolatban, amiről kommunikálnak.

 

 

II. A kommunikáció célja (kommunikációs szerepek vagy funkciók):

 Kommunikációs funkció: egy adott üzenet megfogalmazásának célja.

1.   Tájékoztató (referenciális) funkció: információ tárgyilagos közlése vagy kérése, általában kijelentő, esetleg kérdő mondat.

2.   Kifejező (emotív) funkció: a feladó érzelmeinek kifejezése, általában felkiáltó, óhajtó mondat. Pl.: Álmos vagyok!. Gyakori az indulatszó: Hű, de álmos vagyok!

3.   Felhívó (konatív) funkció: az üzenet célja a címzett befolyásolása (kérés, kívánság, felszólítás). Általában felszólító mondat.

4.   Kapcsolatteremtő-kapcsolattartó-kapcsolatzáró funkció (fatikus funkció): Kapcsolatteremtés pl.: üdvözlési formák, bizonyos gesztusok, mimika      Kapcsolattartás pl.: visszakérdezések, szemkontaktus tartása, bizonyos gesztusok, többes szám első személy
Kapcsolatzárás pl.: elköszönés, kézfogás

5.   Értelmező (metanyelvi) funkció: a nyelvről való beszéd. Pl.: Ez a mondat 6 szóból áll. Mit jelent az, hogy empiriokriticizmus?  Vagy akár ennek az óravázlatnak a szövege.

6.   Cselekvő (performatív) funkció: a szavak kimondása egyúttal egy cselekvés végrehajtása is. Ezennel házastársakká nyilvánítalak benneteket. /  Megígérem, hogy nem fogok késni többé . /  Megengedem, hogy megfogd a kezem.

7.   Esztétikai ( poétikai, művészi) funkció: a nyelv használata a művészetben. Lényege a  stíluseszközök alkalmazása.NB! A különböző kommunikációs szerepek keveredhetnek egy adott közlésben, nem lehet őket mereven elkülöníteni. Pl.: Géza, keresd  meg  már végre azt az átkozott dugóhúzót! → kapcsolatteremtő, felhívó és kifejező funkciójú mondat.

NB! A kommunikációs funkció a konkrét beszédhelyzet függvénye is lehet:

Pl. a Hideg van. mondat egy olyan beszédhelyzetben, ahol a beszélge­tésben résztvevők télen egy utcán mennek, azt jelenti, hogy 'alacsony a hőmérséklet'; egy másik beszéd­helyzetben, ahol a beszélgetésben résztvevők egy nyitott ablakú szo­bában vannak télen, azt jelenti, hogy 'alacsony a hőmérséklet, ezért csukd be az ablakot'; egy harmadik beszédhelyzetben, ahol a beszélge­tésben résztvevők egy csukott abla­kú szobában vannak nyáron, azt je­lentheti, hogy 'alacsony a hőmér­séklet, ezért nyisd ki az ablakot'.

 

 

 

a BESZÉD ÉS AZ ÍRÁS

 

 

 

Szóbeli kommunikáció

Internetes kommunikáció

Írott kommunikáció

közvetlen komm. forma

a közvetlen és közvetett közötti átmenet

közvetett komm. forma

korlátozott a résztvevők száma

korlátlan részvevők

(technikai feltétel, netikett)

korlátlan résztvevő

helyhez kötött

nincs helyhez kötve

nincs helyhez kötve

adott pillanatban történik, gyors

adott pillanatban történik, gyors (a gyorsaságot csak a gép, a beszélő technikai, gépelési tudása befolyásolja)

idő kell, hogy az üzenet célba érjen, lassú

visszajelzés azonnal

visszajelzés azonnal (interaktív)

a visszajelzés késleltetett

múlékony

maradandó

maradandó

a megértést a nem nyelvi jelek segítik

a megértést a nem nyelvi jelek (emotikonok L, J) segítik

a megértést a nem nyelvi jelek nem befolyásolják

laza, hiányos szerkesztésmód

laza, hiányos szerkesztésmód

zárt, kötött szerkesztés

nincs törlésre, javításra mód

van mód a javításra, törlésre

van mód a javításra, törlésre

támaszkodhat a beszédhelyzetre

csatornájában korlátozottan támaszkodhat a beszédhelyzetre

a beszédhelyzet, szituáció az alkotás pillanatában nincs jelen

az ismeretek megszerzése többnyire lineáris

az ismeretek megszerzése elágazásos

az ismeretek megszerzése lineáris

 

Új kommunikációs formák

·     Webhelyek, honlapok, weboldalak

·     Levelezőlisták, vitafórumok

·     Csevegőfórumok

·     E-mail (ímél)

 

 

Az írott és a beszélt nyelv

 

Fercsik Erszébet – Raátz Judit: Kommunikáció és nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2006.

 87–90. és 127–128. oldal

 

 

A szóbeli és az írásbeli kommunikáció mellett a XX. század utolsó évtizedeitől nagy iramban terjed egy új forma, az internetes kommunikáció. Működésében és nyelvhasználatában az írásos és a beszélt nyelvi környezet hatásait egyaránt megfigyelhetjük, ezért gyakran nevezik írott-beszélt nyelvnek. A következő táblázat a kommunikációs folyamat legfontosabb összetevőinek és körülményeinek szempontjából hasonlítja össze a kommunikáció típusait.

 

 

Azonosságok és különbségek a kommunikáció három típusában

 

 

Kommunikáció

Szóbeli

Írott-beszélt (internetes)

Írásbeli

Létrejötte 

Több százezer éves (kb. i. e. 50 000–)

Néhány évtizedes (kb. 1980/90–)

Néhány ezer éves (kb. i. e. 4 000–)

Segédeszközök, tárgyi feltételek

Segédeszközök nem szükségesek, az emberi test önmagában hozza létre 

Technikai feltételeket és eszközöket igényel 

Segédeszközöket feltételez (pl. papír, toll)

Párhuzamosan végezhető tevékenységek

A beszélő testét más tevékenység számára szinte teljesen szabadon hagyja

Leköti a beszélő testét, más tevékenység számára alig hagy lehetőséget

Leköti a beszélő testét, más tevékenység számára alig hagy lehetőséget

Érzékszervi feltételek

Auditív úton valósítja meg a kommunikációt; alapformája a hangos beszéd; érzékelhető oldala a hang; segítheti a látvány

Vizuális úton valósítja meg a kommunikációt; alapformája az írott szó; érzékelhető oldala az írott jel

Vizuális úton valósítja meg a kommunikációt; alapformája az írott szó; érzékelhető oldala az írott jel; segítheti a belső hallás

Körülmények

Független a fénytől, bármikor alkalmazható; gyors

Nem független a fénytől és a netes kapcsolatot megteremtő energiaforrástól; gyors

Nem független a fénytől, világításhoz van kötve; lassú

Térbelileg kötött, kis távolságra terjed, helyhez, illetőleg szűkebb szociális körhöz kötött

Térbelileg kötetlen, korlátlanul elérhető

Térbelileg kötetlen, nagyobb távolságban is terjeszthető, szállítható

Időbelileg kötött, a hang pillanatnyi, múló jelenség, elillanó

Időbelileg maradandó, tetszés szerinti ideig tárolható, ugyanakkor alkalmi is

Időbelileg maradandó, másolható

Személyi feltételek

A hallgatónak szól – de az adott térben mindenkit elér; Korlátozott a résztvevők száma

Szólhat csak a címzettnek, de tömeges is lehet – korlátlan a résztvevők száma

Az olvasónak szól, de az akár el is utasíthatja; nagyszámú befogadóhoz is eljuthat



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 5
Tegnapi: 3
Heti: 8
Havi: 19
Össz.: 5 368

Látogatottság növelés
Oldal: Nyelvtan tételek
Reggina's page - © 2008 - 2025 - reggina.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen weblap készítő egyszerű. Weboldalak létrehozására: Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat